EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Spis pracowników i doktorantów
  • Gabriela Świtek

Gabriela Świtek

dr hab. Gabriela  Świtek

Adres poczty elektronicznej: g.switek@uw.edu­.pl
dyżury

O sobie:

Scroll down for English version

Kierownik Zakładu Teorii Sztuki w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, wiceprzewodnicząca Rady Naukowej IHS UW. Habilitacja na Wydziale Historycznym UW (2013). Absolwentka University of Cambridge (Doctor of Philosophy, 1999; Master of Philosophy, 1996), Central European University w Pradze (1994) oraz IHS UW (magisterium, 1992). Od 2001 roku adiunkt w IHS UW. W latach 2005–2007 współpracowała z Podyplomowymi Muzealniczymi Studiami Kuratorskimi w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kierownik działu dokumentacji w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. Od 2015 wiceprezes Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Artystycznej AICA. Kurator wystaw, m.in.: Transfer Jarosława Kozakiewicza, wystawa w Pawilonie Polonia w ramach 10. Międzynarodowej Wystawy Architektury w Wenecji (2006); Memory Foundations Daniela Libeskinda, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki (2004).

Obszary zainteresowań badawczych: sztuka nowoczesna i współczesna, historia i filozofia architektury, metodologia historii sztuki. Kierownik projektu badawczego Historia wystaw w Zachęcie – Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych w latach 1949–1970 realizowanego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (2014–2017).

***
Chair of Art Theory in the Institute of Art History, University of Warsaw, vice-president of the Scientific Council of the IAH UW. Post-doctoral degree (habilitation) in the Department of History, University of Warsaw (2013). She is a graduate of the University of Cambridge (PhD, 1999; MPhil, 1996), the Central European University in Prague (1994) and the University of Warsaw (MA, 1992). Since 2001, she is Assistant Professor in the IAH UW. From 2005–2007, she cooperated with the Postgraduate Museum and Curatorial Studies in the Institute of Art History, at the Jagiellonian University in Cracow.

Head of the Documentation Department in Zachęta – National Gallery of Art in Warsaw. Since 2015, she is a vice-president of the Polish Section of the International Association of Art Critics AICA. Selected exhibitions: Transfer: Jarosław Kozakiewicz in the Polish Pavilion for the 10th International Exhibition in Venice (2006), Memory Foundations: Daniel Libeskind in Zachęta – National Gallery of Art (2004).

Research interests: modern and contemporary art, history and philosophy of architecture, methodology of art history. Head of the research project The History of Exhibitions in Zachęta – Central Office of Art Exhibitions 1949–1970 financed by the National Programme for the Development of Humanities (Ministry of Science and Higher Education, Republic of Poland, 2014–2017).

Stypendia i pobyty badawcze (wybór) / Fellowships and research awards (selection)
– Visiting Research Fellow, The Institute for Advanced Studies in the Humanities, The University of Edinburgh (2010)
– Fundacja z Brzezia Lanckorońskich (2010)
– Senior Fulbright Scholarship (2006–2007)
– The Society of Architectural Historians Senior Annual Meeting Fellowship (2006)
– The Civic Education Project Fellowship, Open Society Institute, New Haven/Budapest (2000–2002)
– Cambridge Overseas Trust, Overseas Student Research Scheme Award (1994–1998)
– Organizatorka wykładów w IHS UW w ramach programu Fulbright Senior Specialist (2003).

Udział w międzynarodowych konferencjach i sympozjach (wybór) / International conferences and symposia (selection)
– Symposium Transit Point: Mitteleuropa, Trans-Medial: Art and Architecture, Yale School of Architecture, Yale University, New Haven (2016)
– Radiations. European Art and its Debates during the Cold War, 1944–1955, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madryt (2015)
– 19th International Congress of Aesthetics, Kraków (2013)
– Gender Check – Narratives and Exhibition Practices, MUMOK, ERSTE Stiftung, Wiedeń (2010)
– Architecture and Phenomenology 2, Seika Kyoto University, Kioto (2009)
– Expertise: Media Specificity and Interdisciplinarity, The Yolanda and David Katz Faculty of the Arts, Tel Aviv University (2009)
– Architecture & Phenomenology, Technion I.I.T. – Israel Institute of Technology, Faculty of Architecture and Town Planning, Haifa (2007)
– 59th Annual Meeting of The Society of Architectural Historians, Savannah GA (2006)
– CEI Conference, Continental Breakfast Project, Wenecja (2005)
– Philosophy of Architecture/Architecture of Philosophy, Congress Centre for Cultural Analysis, Theory and History, University of Leeds / Bradford (2004)

Publikacje / Publications
Książki / Books as author:
– Gry sztuki z architekturą. Nowoczesne powinowactwa i współczesne integracje (seria: Monografie FNP), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
– Aporie architektury, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2012.
– Writing on Fragments: Philosophy, Architecture, and the Horizons of Modernity, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.

Tomy pod redakcją naukową / Books as editor:
– Awangarda w bloku / Avant-garde in the Bloc. Wybrane aspekty twórczości oraz studio Henryka Stażewskiego (1894–1988) i Edwarda Krasińskiego (1925–2004), Fundacja Galerii Foksal, Warszawa 2009.
– Transfer. Jarosław Kozakiewicz, red. G. Świtek, Pawilon Polonia, 10. Międzynarodowa Wystawa Architektury, Wenecja, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2006.
– Zachęta 1860–2000, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2003.

Artykuły (wybór) / Articles (selection):
– Dasein in a Space Station: The Conquest of Space and the Potentiality of Architecture, „Montreal Architectural Review” (McGill University) 2016, Vol. 3, s. 69–84.
– ‚Others’ in the Canon of Modernity, w: Poland – a Country of Folklore?, red. J. Kordjak, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016, s. 72–78 / „Inni” w kanonie nowoczesności, w: Polska – kraj folkloru?, red. J. Kordjak, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016, s. 171–181.
– „Gdzie stawiać formy?” Rzeźby Magdaleny Więcek wobec architektury, w: Magdalena Więcek. Działanie na oko, red. A. M. Leśniewska, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016, s. 34–45.
– Built Around a Tree: Odysseus’s Thalamos and Le Corbusier’s Pavillon de L’Esprit Nouveau, „Ikonotheka” 2015, nr 25, s. 87–110.
– The Horizon of Touch: Edward Krasiński’s Blue Tape in the Space of the Artist’s Studio, w: The Space of Creation in Art and Art History, ed. A. Bagińska, Institute of Art History, University of Warsaw, Warsaw 2015, s. 144–156.
– Atmosfery, charaktery i nastroje. Empiryczne i fenomenologiczne koncepcje przestrzeni architektonicznej, „Sztuka i Filozofia” 2015, nr 46, s. 53–64.
– Horyzont miasta i ugruntowanie pamięci. Współczesne centrum Warszawy, w: Monady. Polsko-niemiecko-żydowskie po(st)graniczne narracje miejskie, red. A. Galant, E. Krasucki, P. Krupiński, P. Wolski, Wydawnictwo Austeria, Kraków–Budapeszt 2015, s. 235–254.
– Obrazki z wystawy, w: Obraz żywy. Studia z metodologii historii sztuki, red. M. Poprzęcka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2015, s. 105–115.
– „Zwrot przestrzenny” i przestrzeń architektoniczna w polskiej sztuce współczesnej, w: Założenia przedwstępne w badaniu polskiej sztuki najnowszej, I Seminarium Dłużewskie, 6–8 lutego 2014, red. J. Banasiak, Fundacja Kultura Miejsca, Warszawa 2015, s. 220–234.
– A Fragment in the City: The Behind the Iron Gate Housing Estate, w: Phenomenologies of the City: Studies in the History and Philosophy of Architecture, red. H. Steiner, M. Sternberg, Ashgate Studies in Architecture Series, London 2015, s. 225–241.
– Elements of Architecture According to Monika Sosnowska, w: Monika Sosnowska: Architectonisation, red. S. Cotter, Serralves Museu de Arte Contemporânea, Porto 2015, s. 22–33; 34–42.
– A Life Doubled / Żywot podwójny, w: Relations Disrelations / Związki rozwiązki. Joanna Malinowska, C. T. Jasper, red. M. Jachuła, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2015, s. 21–32.
– Architecture as Politics, „Serbian Architectural Journal” 2014, Vol. 6, No. 1, s. 63–74.
– Boullée, Wolter, Newton. Architektura i newtonianizm w dobie oświecenia, „Rocznik Historii Sztuki” 2014, T. XXXIX, s. 73–96.
– Małpiarnia malarza. Darwinizm w twórczości Gabriela von Maxa, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2014, Rok VII (XLIX), s. 311–321.
– Niesamowicie, czyli o efektach architektury, „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni” 2014, nr 4 (47), s. 10–15.
– Rhythms in Visual Arts: Modernist and Pythagorean Analogies in Krystian Burda’s The Road to Żelazowa Wola / Rytmy sztuk wizualnych. Modernistyczne i pitagorejskie analogie w Drodze do Żelazowej Woli Krystiana Burdy, w: Krystian Burda. Droga do Żelazowej Woli – studium czasoprzestrzeni / Krystian Burda. The Road to Żelazowa Wola – a Space-Time Study, red. S. Beglarian, M. Janicki, S. Szymaniak, M. Wojtkiewicz, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Fundacja Polskiej Kultury Nowoczesnej, Warszawa 2014, s. 43–54 (wersja angielska: s. 167–174).
– Spacesuits, Space Kitchens, Space Cities … / Kosmiczne skafandry, kosmiczne kuchnie, kosmiczne miasta …, w: Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych / Cosmos Calling! Art. and Science in the Long Sixties, red. J. Kordjak-Piotrowska, S. Welbel, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, s. 131–144 (wersja angielska: s. 145–155).
– Modernizm i globalizacja architektury. Przypadki stylu „międzynarodowego” i „korporacyjnego”, w: Historia sztuki wobec globalizacji. Studia z metodologii historii sztuki, red. M. Poprzęcka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2013, s. 119–129.
– The Ground and The Horizon / Grunt i horyzont, w: Janicka & Wilczyk. Inne miasto / Other City, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2013, s. 7–26 (wersja polska: s. 7–26).
– A Simple Idea in Architecture: On the Principles of Projecting Prisons, w: Architecture and Justice: Judicial Meanings in the Public Realm, ed. J. Simon, N. Temple, R. Tobe, Ashgate Studies in Architecture Series, London 2012, s. 37–50.
– Micromegas, or Playing with Architecture in Polish Contemporary Art, w: The Power of Fantasy: Modern and Contemporary Art from Poland, eds. D. Crowley, Z. Machnicka, A. Szczerski, Prestel, Munich–London–New York 2011, s. 48–67.
– Darwin, darwinizm i kultura wizualna XIX wieku, „Teksty Drugie” 2011, nr 3 (129), s. 64–82.
– Architecture parlante: The Art of Speaking to the Eyes and the Philosophy of Language, „Ikonotheka” 2011, nr 23, s. 23–45.
– Non finito i fragment. Koncepcje nowoczesnej myśli o sztuce wobec współczesności, w: Zawsze fragment? Studia z historii kultury XX i XXI wieku, red. M. Kitowska-Łysiak, M. Lachowski, Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin 2011, s. 11–37.
– Zanurzeni w codzienności. Problem podmiotu w studiach nad życiem codziennym, w: Podmiot/podmiotowość. Artysta – historyk – krytyk, red. M. Poprzęcka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2011, s. 179–198.
– Estetyka codzienności w przestrzeni kuchni, w: Konteksty sztuki. Konteksty estetyki, t. 1, Tradycje i perspektywy estetyki, red. K. Wilkoszewska, A. Zeidler-Janiszewska, Narodowe Centrum Kultury, Officyna Wydawnictwo, Łódź 2011, s. 209–220.
– Alina Ślesińska: Sculpture, Idea and Model, „The Journal of Architecture” 2010, vol. 15, nr 1, s. 39–52.
– Panofsky i współczesne perspektywy, „Kultura Współczesna” 2010, nr 1(63), s. 223–231.
– Architektura i aporie dotyku, w: Spektakle zmysłów, red. A. Wieczorkiewicz, M. Kostaszuk-Romanowska, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2010, s. 13–33.
– Zwrot przestrzenny? Historia sztuki i współczesne praktyki artystyczne, w: Historia sztuki dzisiaj, Materiały LVIII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 19– 21.11.2009, red. J. Jarzewicz, J. Pazder, T. J. Żuchowski, Warszawa 2010, s. 135–148.
– „Pojechałem szukać obrazów. Symboliczne geografie artystycznych pielgrzymek, w: Podróże artystyczne. Artysta w podróży, red. R. Kasperowicz, J. Jaźwierski, M. Pastwa, Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin 2010, s. 283–305.
– Dział zwierząt, w: Kulturofilia jest legalna! Czas Kultury, red. M. Wasilewski, Stowarzyszenie Czasu Kultury, Poznań 2010, s. 228–241.
– „Triumf uczoności”. Posłanie Aby Warburga według Jana Białostockiego, w: Białostocki, Materiały z Seminarium Metodologicznego SHS, Nieborów 2008, red. M. Wróblewska, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2009, s. 99–111.
– Szeemann in Warsaw, Or, the Ethical Function of the Exhibition, w: 1968–1989. Political Upheaval and Artistic Change /Momenty zwrotne w polityce i sztuce, red. C. Bishop, M. Dziewańska, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2009, s. 131–148 (wersja polska: s. 401–418).
– Commentary, w: Warszawa: Projects for the Post-Socialist City / Projekty dla miasta postsocjalistycznego, red. M. Dorrian, The University of Edinburgh, Edinburgh 2009, s. 62–63.
– Nonkonformizm i anarchitektura, w: Niezależni i ulegli. Studia o nonkonformizmie, red. R. E. Bernacka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 198–213.
– Nieprzypadkowe fragmenty i teoria charakteru w Observations on Modern Gardening Thomasa Whately’ego, w: Kultura wizualna Anglii XVIII i XIX wieku w świetle teorii sztuki i estetyki, red. J. Jaźwierski, R. Kasperowicz, M. Pastwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, s. 107–128.
– Za Żelazną Bramą. Nadmiar pamięci, miejsce pamięci i zapominanie we współczesnym mieście, „Ikonotheka” 2007, nr 20, s. 119–147.
– Project Mars: The Nature of Macroanthropos, „The Journal of Architecture” 2006, vol. 11, nr 4, s. 485–496.
– Od Simmlera do Althamera, w: Muzeum Sztuki Nowoczesnej czy Współczesnej? Miejsca, programy, zadania, Materiały z konferencji zorganizowanej przez Polski Komitet Narodowy ICOM i Sekcję Polską AICA we współpracy z Ministerstwem Kultury w Muzeum Narodowym w Warszawie, 21–22 marca 2005, red. D. Folga-Januszewska przy współpracy D. Monkiewicz, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, Warszawa 2005, s. 179–184.
– Architektura + mowa, w: Krzysztof Wodiczko. Pomnikoterapia, red. A. Turowski, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2005, s. 22–29.
– Kadry z inkubatorów, w: Powinność i bunt. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1944–2004, red. G. Kowalski, M. Sitkowska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2004, s. 348–355.
– Ut pictura hortus. Przejawy kultury estetycznej w sztuce ogrodów XVIII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki” 2003, nr 2, s. 277–310.
– Logika przestrzeni – przestrzeń domu. Ludwig Wittgenstein i architektura, w: Pracownia i dom artysty XIX i XX wieku. Mitologia i rzeczywistość, Materiały z konferencji Instytutu Historii Sztuki UW oraz Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Warszawie, 25–26 kwietnia 2002, red. A. Pieńkos, Neriton, Warszawa 2002, s. 161–176.

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki